Uuri järele, kuidas kaubaalused õigesti pakkida
On Sul tulnud ette, et kaubaalused jõuavad Sinuni või kliendini lagunenuna, vigastatuna või määrdununa?
Kui tuleb tuttav ette, siis tea, et see on kahjuks logistika-maastikul üsna igapäevane nähtus. Eriti tüüpiline on see kaupade puhul, mis peavad läbima pikki vahemaid ja mitmeid ümberlaadimisi.
Kehvasti pakendatud kaubaalused tekitavad tarbetut ja totrat lisakulu ettevõttele.
Olgugi, et vahel leidub teedel rallimehest-rekkamehi või logistika-terminalides lohakaid laotöölisi, kes kauba suhtes hooletud, on peamiseks põhjuseks siiski kaubaaluste kehvapoolne pakendamine saatja või tootja poolt.
Järgnevalt mõned nõuanded, kuidas kaubaalused paremini pakkida ja kindlustada:
1. Kõigepealt vali korralik alus ja pööra tähelepanu selle kvaliteedile
Oluline on valida oma kaubale korralik alus, mis lihtsustab koguste käsitlemist.
Korralik alus on standardile vastav (eoroalus, ISO alus, FIN alus jt), sertifitseeritud ning mehaaniliste vigastusteta. Euroopas enimlevinud standardid on toodud allolevas tabelis.
Nimetus | Mõõdud (mm) |
1/8 Euro | 400×300 |
1/4 Euro | 600×400 |
1/2 Euro (ISO 0) | 800×600 |
Euro (ISO 1) | 800×1200 |
FIN (ISO 2) | 1000×1200 |
Sertifitseeritud euroaluse tunned ära järgmiste elementide järgi:
- Euroopa Kaubaaluste Assotsiatsiooni (EPAL) markeering
- Faasitud aluslauad
- ISPM-15 standardiseeringu markeering (e. Rahvusvaheliste Fütosanitaarmeetmete standard, mis sätestab tervisekaitselisi aspekte)
- Euroopa Kaubaaluste turu markeering (EUR)
- Naelutamise muster ning naelaüübi markeering
Kaubaaluste turul liigub ka palju ühekordseks kasutamiseks mõeldud ebastandardseid ja sertifitseerimata aluseid, mida soovitame mitte korduvalt kasutada, kuna nende kvaliteet ja vastupidavus on sellisel juhul kaheldav (eriti tõstukitega käsitledes).
2. Kaupade asetamisel alusele jälgi et ei ületataks dimensioone
Kaup ulatub selgelt üle aluse ääre ning on seetõttu saanud vigastada
Pakid, kastid või muud pakkeühikud ei tohi ületada aluse dimensioone, kuna käsitlemisel erinevate laoseadmetega ei tajuta gabariite ning kauba lõhkumist tuleb kaunis sageli ette.
Samuti ei ole hea pakkida kaup alusele kasutamata ära selle täit mahutavust. Nii võib veo käigus kaup hakata loksuma ning tagajärjeks on vigastatud või ümber läinud kaubaalus.
Kaupade asetamisel alusele peab jälgima, et kõige raskemad ning vastupidavama pakendiga kaubad saaksid allapoole.
Erikujuliste pakendite puhul katsu sarnased paigutada aluse äärtele ning teistest erinevad aluse keskele. Sarnaselt võib kaitsta ka õrnemaid materjale, paigutades need kaubaaluse keskele.
Jookide puhul tuleks kõigepealt alusele paigutada klaas-pudelid, seejärel purgid ning kõige lõpuks plastikpudelid. Plastikpudelisse villitud gaseeritud joogid tuleb paigutada kindlasti ennem ja siis nende peale ilma gaasita (kuna on pehmemad).
Stabiilsuse tagamiseks tasub erinevate kihtide vahele paigutada papist vaheleht. Erinevate tühimike/aukude tekkides peaks need täitma spetsiaalsete kaubakaitse-vahenditega (padjad, amortisaatorid, penoplast-graanulid jne).
Nö pehmete toodete puhul soovitame kasutada aluse nurgatugesid või “alusekraesid”.
Kirjutamata reegli kohaselt peetakse pakendatud euroaluse maksimaalseks kõrguseks 1,8m, mis loomulikult sõltub paljuski kaupade/pakendite omadustest.
Kauba paigutamisel ei ole ära kasutatud aluse dimensioone või on kasutatud vale suurusega alust, mis võib tekitada probleeme veo käigus
3. Kaupade kindlustamine alusele peab tagama nende stabiilsuse sihtkohani
Kaubad fikseeritakse alusel tavaliselt kiletamise teel, harvem (mille tingib ka kauba iseloom) plastik- või metall-lintidega.
Kauba kiletamisel on reeglina kolm funktsiooni: kaitsta vigastuste eest, tagada stabiilsus alusel, ning säilitada hügieenilisus.
Alusta kiletamist alati kaubaaluse alumisest servast ning veendu, et kaup saaks kinnitatud aluse külge (nagu näha juuresolevalt pildilt), selliselt ei libise tooted veo käigus aluselt maha.
Kauba libisemise vältimiseks kileta see aluse külge kinni
Kui tuleb läbida pikki vahemaid ja mitmeid ümberlaadimisi, siis ära kiletamisega koonerda, oleme näinud mitmeid juhtumeid, kus paar kihti kilet on välja veninud ning kaubaalus koost lagunenud. Paar ekstrakihti kilet ei maksa midagi, kuid ümberpakendamine (eritigi veel kusagil Euroopa vahelaos) maksab vahest mõnest kaubastki rohkem. Lisaks soovitame kasutada vineeraluseid toorpuidust valmistatud aluste asemel.