
Suur risk logistikas – salakaubavedu
Tahame jagada oma ebameeldivat kogemust, et kõik sellest õppida saaksid. Nädal tagasi tellis meie käest kaubaveo Eesti ettevõte X (kuna menetlus hetkel käib, jätame nime avalikustamata).
Kaubaarve ja transpordi saatelehel oli koguseks märgitud üks euroalus ning kaubaks plastiktoorikud. Saatja soovis kaubavedu Eestist Saksamaale. Panime tellimuse töösse.
Juhusliku kontrolli käigus Läti tolli poolt Läti-Leedu piiril peeti veoauto kinni. Autost avastati hulk Valgevene päritoluga salasigaretti. Meie veoauto saadeti konvoi saatel Läti tolli. Selgituste ja seletuste peale kulus terve päev.
Kõikidel osapooltel tekkis otsene kahju. Esmalt kandsid kahju meie kliendid (kuna autos olid ka teiste klientide), kelle kaubad selle viivituse tõttu hilinesid. Lisaks läks veoautol ning autojuhil terve tööpäev raisku, mis kõik on kulu. Selgituste andmisele kulutasid veel 5 kontoriinimest oma töötunde.
Logistikauudised.ee ilmunud artikli kohaselt on kõige levinum salakaubaveo kogus 2-4 aluse täit. Dokmentidele kirjutatakse valeandmed ning salakauba varjamiseks kasutakse peitvat kattekaupa. Kõige enam kasutatakse makarone, õhupuhasteid, arvuti korpuseid, diivaneid ja ehitusmaterjale.
Kuidas aga käituda, kui saad teada, et on toimunud või kohe kohe on toimumas salakaubavedu. Selle jaoks on Eesti Maksu- ja Tolliamet loonud infotelefoni 8004444 ja info e-maili vihje@emta.ee.
Siinkohal ei ole vahet, kas teataja on logistikaettevõttest, tootmisettevõttest või suvaline inimene tänavalt – teatada võivad kõik.
Infotelefonile helistades, anna teada kõik täpsed andmed ja kontaktid, mis sul on. Sedasi saame kõige kiiremini võidelda salakauba vedajatega ja kurjategijad oma tegude eest vastutama panna.
Logistikaettevõtetel tasub omalt poolt üle vaadata meetmestik, et raskendada võimalikul salakaubavedajal transpordifirma ärakasutamine. See tähendab rutiinset veoste andmete kontrolli ning arhiveerimist.
Kui kaubaarved, pakkelehed ja saatelehed omavahel ei klapi või erinevad täielikult reaalsusest, tasub kaup üle kontrollida. Samuti tasub olla ettevaatlik, kui saatja jutt veoarve tasumise kohta on väga hägune ning eelistatakse pigem tasuda sularahas.