
Meretranspordi mõisted
Meretransport sisaldab rohkelt mõisteid, mis kõlavad kui multifilmikangelaste nimed ja nende tähendused kipuvad kauba saatjatele ja saajatele arusaamatuks jääma.
Alt leiad hulga mõisteid koos meie poolse lühiseletusega. Täiendame ja lisame uusi mõisteid jooksvalt.
Konteinerkaup – kaup on meretranspordiks laetud konteinerisse
Ro-RO kaup (roll on/roll off) –iseliikuva tehnik (autod, bussid, haagised, traktorid, konteinerveokid jne)
STO-RO kaup (storage/roll) – kaup veetaks laevale ratastel, aga laevas ladustatakse mujale
LO-LO kaup (lift on/lift off) – kaup laetakse laevale või laevalt maha vertikaaltõstega näiteks sadama kraanaga
RO-LO kaup – osad peale- ja mahalaadimised teostab iseliikuv tehnika oma ratastel liikudes, osad peale- ja mahalaadimised tehakse vertikaaltõstetega sadama kraanadega
Konossement – kaubaväärtpaber, milles vedaja tunnistab kauba transportimiseks vastuvõtmist, kohustub transportima kauba konossemendis kirjeldatud viisil lähtesadamast sihtsadamasse ning loovutama selle isikule, kes esitab konossemendi ja kellel on konossemendi alusel õigus kaupa vastu võtta
B/L (Bill of Lading) – dokument, mille väljastajal on kohustus teostada meretransport. Antud dokument tõestab õigust vastavalt kaubale. Ühtlasi on too dokument tõestus kauba vastuvõtmise kohta meretranspordiks.
FIOS (free in and out and stowed) – laevaliini meretranspordi hind, mis sisaladab meretransporti lähtesadamast sihtsadamani. Peale- ja mahalaadimise kulu on kauba saatja kanda
FILO (free in/liner out) – kauba pealelaadimine on kauba saatja kulul, kuid mahalaadimine on laevaliini kulul
LIFO (liner in/free out) – kauba pealelelaadimine on laevaliini kulu ja mahalaadimise kulu on saatja kanda
LILO (liner in/liner out) – nii kauba peale- kui ka mahalaadimine on laevaliini kulul
CY-CY (container yard) – viitab, et meretranspordi hinnapakkumine sisaldab kaupade laadimiste ja lossimiste teenust
DOOR to DOOR – uksest ukseni meretransport
CFS-CFS (container freight station) – tähendab meretransporti konteinerterminalist konteinerterminalini
THC (terminal handling charge) – terminalitasud
CAF (currency adjustment factor) – valuutariskide lisatasu
BAF (bunker adjustment factor) – kütusehinna lisatasu
LCL (less than containerlaod) – tähendab osakaupa. Kauba saatja on meretranspordiks broneerinud vaid osa konteinerist
FCL (full container load) – täiskonteiner. Kauba saatja on kauba meretranspordiks broneerinud kogu konteineri ruumi
Vedellast – toornafta, kütus, joogivesi jne
Kuivpuistlast – kivisüsi, teravili jne
Üld- ehk tükikaup – kaup on meretranspordiks pakendatud
Lahtine veos – puit, vedellast jne
MAF treiler – spetsiaalne platvormi laadne treiler, millega sadamasiseselt liigutatakse konteinereid ja muid kaupasid, millel puudub oma veerem
Demurrage – kulu, mis tekib täiskonteineri ladustamisel sadamaterritooriumil (kui tasuta ladustamise aeg saab läbi)
Detention – kulu, mis tekib täiskonteineri ladustamisel kliendi juures/väljaspool sadamaterritooriumit (kui tasuta ladustamise aeg saab läbi)
Kui meretranspordi tellimisel jääb mõni mõiste segaseks, küsi julgesti. Vastame hea meelega, sest meretransport on meie igapäevane töö.