Transport ja logistika uksest ukseni | ETS LogistikaTransport ja logistika uksest ukseni | ETS Logistika

Äripäeva intervjuu: ETS Logistika Hiina konteinersadamates toimuvast

Ajaleht Äripäev palus ETS Logistika kommentaari Hiina konteinerisadamates toimuva kohta seoses COVID 19 levikuga.

Artikli ajendiks on Hiina suurimate konteinersadamate hulka kuuluvate Yantian ning Ningbo-Zhoushan osaline sulgemine ning piirangute kehtestamine tulenevalt COVID 19 levikust. Siinkohal avaldame AP esitatud küsimused ning Aleksander Bankiir intervjuu kokkuvõtte.

  • Millist mõju on avaldanud Teie ettevõttele ning Eesti logistikafirmadele laiemalt Hiina Yantian ja Ningbo-Zhoushan sadama sulgemine?
  • Kas on karta, et sellised sulgemised koroonaviiruse leviku tõttu levivad teistessegi sadamatesse?
  • Kui olulised on konkreetsed suletud Hiina sadamad maailmamajanduse jaoks? Kui olulised meie majanduse jaoks?
  • Millised kaubaartiklid on praegu rohkem mõjutatud?
  • Kas sellised sadamate sulgemised võiksid levida üle maailma? Mis siis juhtuks?

äripäevhiina

Eesti logistikafirmad tõdevad, et juba viimased poolteist aastat pole ükski hommik sarnanenud eelmisega ning taas ühe olulise sadama sulgemine suurt midagi enam ei muuda: kaup suunatakse ümber teistesse sadamatesse või lennukitesse ja raudteele ning järjekordne takistus on vaid üks paljudest. Ebakindlad tarneajad ja tõusnud hinnad pole samuti enam klientide jaoks midagi uut, nii on näiteks Hiinast merekonteineri Eestisse toomine tõusnud 2000 dollari pealt 15 000 dollari peale. Tarbija jaoks võiksid praegused raskused tähendada kerget hinnatõusu.

Logistikafirma ETS Logistika juht Aleksander Bankiir nentis, et vähemalt ei ole praegu kuskil totaalseid sulgemisi ning kui kuskil sadamate sulgemised toimuvad, ei ole selleks paremat kohta kui Hiina. “Üldjuhul nendes riikides, kus seadusandja käitub palju jõulisemalt, ka väga kiirelt see olukord laheneb,“ märkis Bankiir.

Sadamate sulgemised on Hiinas pigem ajutised ja läbilaskevõime taastatakse väga kiiresti. Bankiiri sõnul tehakse Hiina sadamates ilmselt laustestimisi ning väga jõuliselt vahetatakse välja nakatunud või lähikontaktne kollektiiv ja töövõime taastatakse. “Nad väga ei arutle, vaid see käib neil karmilt, kuna transiidisektor on nende suurim ekspordiartikkel.

Lisaks on Hiina idakaldal kaubasadamad iga 400-500 kilomeetri järel, mistõttu on seal võimalus kaup ümber suunata teistesse sadamatesse. Sadamate sulgemisi hakkab Bankiiri ennustuse järgi aga tulema järjest. Olukorrad võikski päästa see, et taasavamised käivad küllaltki ruttu. “Ümbersuunamine on ebamugav ja seal võib tekkida lisakulusid, aga ta on ikkagi oluliselt lihtsam bürokraatlikus mõttes kui meil siin. Meil on ju ainult üks konteinersadam,” märkis Bankiir.

Bankiiri hinnangul võiks olukord kaubaveos taastuda aasta-kahe jooksul. Seni on aga ülioluline paindlikkus. Takistused suunavad kauba õhku ja raudteele ETS Logistika on pidanud viimased poolteist aastat hüppama ühelt kaubaveo liigilt teisele ning vastavalt olukorrale suunama kauba kas merele, raudteele või lennukitesse. Aleksander Bankiiri kinnitusel on see ebamugav, kuid jällegi parem kui totaalne suletus. Osaliselt on tekkinud juba olukord, kus suletud sadamast mujale liikumisest tekivad mujal ajutised ummistused. Siiski on vähemalt mingigi võimalus olukordi lahendada. Kõik see toob kaasa tarbija jaoks kerge hinnatõusu. “Kui ma valiksin riigi, kus selline olukord oleks, siis see oleks ainult Hiina. Seal lihtsalt riik sekkub nii julmalt.

Hinge lööksid kinni sarnased sulgemised Euroopas. Sadamate sulgemise levides paneks Hiina sadamate asemel Eesti ettevõtete ja tarbijate jaoks põntsu vahesadamate ja lennujaamade sulgemine Euroopas, samamoodi on oluline, mis toimub Põhja-Ameerikas. “Hiinast võib asi väga kenasti teele minna, aga kui näiteks Rotterdamis midagi tuleb, on plõksti meie konteiner seal kinni,” tõi Bankiir näiteks.

Praegu on Bankiiri sõnul rohkem mõjutatud keerulise iseloomuga kaubad. Laevaliinid eelistavad praegu lihtsamaid kaupasid ehk kõik, mis on natuke ohtlikud, kus on sees vedelikud, gaasid, akud, võetakse pigem järjekorra lõpus, kuna nendele kuluv bürokraatia on suurem.
Kasumlikkuse osas on ettevõte püüdnud hoida marginaali muutumatuna, kuna kliendi jaoks on hinnad niigi tõusnud ning ise lööki enda peale võttes pikka pidu ei oleks.


Kristel Härma, 19.08.021, Äripäev

Küsi pakkumist
vastame minutitega.

Meil on hea meel kirju saada! Kirjuta oma hinnapäring või küsimused allolevasse vormi, saada ära ja me vastame Sulle kohe!